Kursanalys: Riskbedömning inom miljö, natur och hälsa, MVEC10, höstterminen 2022

Kursansvarig

Maria Hansson
maria [dot] hansson [at] cec [dot] lu [dot] se (maria[dot]hansson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Antal svar

Betyg

4G, 3 VG, 1 UK

Sammanfattning av kursvärderingen

Över lag var studenterna mycket nöjda med kursen (4,5), och med högre bedömning än året innan (3,0, men det bör noteras att kursen HT21 hölls digitalt, via Zoom pga. Covid19-restriktioner.) Studenterna tycker att kursen är mycket relevant för deras utbildning (4,8), vilket är i linje med tidigare års utvärderingar.

Under kursens gång tyckte studenterna att arbetsbelastningen inte var för stor, att de haft tid att bearbeta inhämtad kunskap, och överlag har lärarnas pedagogiska insatser uppskattats. Däremot ansåg studenterna att det behövdes mer feedback på presentationer.

Över lag tyckte studenterna att Momentet med Hälsa var bra (4,5), Natur och Miljörisker i samhället var mycket bra (4,8), och Samhälle var mycket bra (4,8). Det avslutande momentet med ett projektarbete upplevdes som mycket bra av studenterna (4,8).

Examinationen tyckte studenterna motsvarade att man hade en verklig förståelse för kursinnehållet (4,5).

Lärarlagets kommentarer

Lärarlaget tyckte att genomförandet av föreläsningar gick bra och att deltagandet var högt. De upplevde studenterna som engagerade och intresserade av ämnet. Redovisningar gick bra och inlämningar skedde i tid. Rent generellt tyckte både lärare och studenterna det var bra att undervisningen skedde i vanliga föreläsningssalar igen och inte via Zoom.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Sedan förra kursen 2021, som genomfördes digitalt, hade vi lagt till mer information på Canvas och diskuterade mer vid undervisningstillfällena om syften och mål med momenten för att hjälpa studenterna. Detta kan dock fortsätta förbättras ytterligare.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Nästa års kurs 2023 kommer kursen att hållas på engelska och byta kursansvarig. Mer information om upplägget och andra eventuella ändringar läggs upp på kurssidan efterhand.