Kursanalys: Riskanalys inom natur, miljö och hälsa MVEC12, Höstterminen 2021

Kursansvarig: Maria Hansson
maria [dot] hansson [at] cec [dot] lu [dot] se (maria[dot]hansson[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter: 8
Antal svar: 8
Betyg: 5 G, 2 VG, 1 UK

Kursanalys (PDF 60kB, ny flik)

Sammanfattning av kursvärderingen

*NOTERA, Kursen har pga Covid19-restriktionerna återigen hållits via Zoom med undantag för två övningsmoment som hållits på plats.*

Överlag var studenterna nöjda med kursen (3), men fick sämre bedömning än året innan (3,9). Studenterna tycker att kursen är relevant för deras utbildning (3,9), vilket är i linje med tidigare års utvärderingar. Under kursens gång tyckte studenterna att arbetsbelastningen inte var för stor, att de haft tid att bearbeta inhämtad kunskap, och överlag har lärarnas pedagogiska insatser uppskattats. Däremot ansåg studenterna att det behövdes mer feedback på presentationer, att grupparbete inte fungerade tillfredsställande, och att de behövde mer hjälp med att förstå svåra moment. Majoriteten var inte nöjda med kursboken (2,3).

Överlag tyckte studenterna att Momentet med Hälsa var bra (3,4), Natur och Miljörisker i samhället var mycket bra (4,0), och Tillämpningar bra (3,3). Det avslutande Projektarbetet upplevdes antingen som mycket bra eller mindre bra av studenterna. De som tyckte det fungerat mindre bra kommenterade att det var svårt att genomföra digitalt och att det behövdes mer feedback eller annan information, vissa tyckte det borde ligga efter den skriftliga tentamen. Examinationen tyckte studenterna motsvarade att man hade en verklig förståelse för kursinnehållet (3,6).

Lärarlagets kommentarer

Lärarlaget tyckte att genomförandet av digitala föreläsningar gick bra och att deltagandet var högt. De upplevde studenterna som engagerade och intresserade av ämnet. Övningarna var dock svårare att engagera studenterna, och det kändes svårt att veta om alla hängde med i resonemangen när man genomförde dem digitalt. Redovisningar gick bra och inlämningar skedde i tid.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Sedan förra kursen (2020, som också genomfördes digitalt) hade vi lagt till mer information på Canvas och diskuterade mer vid undervisningstillfällena om syften och mål med momenten för att hjälpa studenterna. Detta kan dock förbättras ytterligare.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Nästa års kurs 2022 kommer enligt plan hållas på plats och många av svårigheterna med det digitala formatet kommer förhoppningsvis att försvinna. En ny kursplan för kursen har tagits fram och vi har förtydligat kursens mål, innehåll och upplägg. Vi har tagit bort kursboken och kommer endast utgå från utdelat material. Projektarbetet kommer ligga efter den skriftliga tentamen.