Kursanalys: Miljöstyrning i näringslivet (MVES01) höstterminen 2022

Kursansvarig

Charlotte Leire
charlotte [dot] leire [at] iiiee [dot] lu [dot] se (charlotte[dot]leire[at]iiiee[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Antal svar

Betyg

5 VG och 2 G

Sammanfattning av kursvärderingen

Fem studenter svarade på kursutvärderingen. Medelvärdet för nöjdheten överlag var 3,4 och för kursens relevans 4,6. Studenterna tyckte att kursens mål uppfylldes. De flesta upplevde dock att de inte hade klart för sig vad som krävts under kursen. Studenterna var nöjda med lärarna men påpekar bristande feedback på inlämnade övningar och examineringar. Arbetsbelastning var ok och studenterna säger sig ha lagt 30-40 timmar på kursen per vecka, men de säger också att de gärna hade haft mer tid för de enskilda övningarna. De efterlyser också mer struktur på några utpekade veckor i kursen. De var nöjda med vad de examinerades på och de kunskaper och färdigheter de tränats på. De var också nöjda med att få jobba tillsammans med de internationella mastersstudenterna (med olika utbildningsbakgrunder).

Lärarlagets kommentarer

Lärarna har diskuterat och är väl medvetna om att feedbacken det här året varit bristfällig. Vidare har enskilda lärare fått utforma sina veckor med lite för lite gemensam struktur. Kommunikationen till studenterna i varje enskild modul (och lärare) har också varierat.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Förra året framkom att vi behöver bistå med mer teori om metoder och verktyg för kursprojektets tema (miljöutredningar). Detta byggde vi in i årets kurs dels genom en bättre genomgång från oss lärare men också med en gästföreläsare som jobbar på temat. Vad gäller återkoppling på inlämningar etc. behöver vi prova ytterligare modeller och jobba bättre med att harmonisera och effektivisera kommunikationen.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Bättre struktur, kommunikation och återkoppling på inlämnade övningar. Planering av några återkommande komponenter i varje modul (wrap-up efter modulen och feedback på övningar).

Övriga lärare på kursen

Andrius Plepys, Åke Thidell, Håkan Rodhe, Philip Peck (alla från IIIEE)