Kursanalys: Miljöstyrning i näringslivet MVES01 höstterminen 2020

Kursansvarig

Charlotte Leire
charlotte [dot] leire [at] iiiee [dot] lu [dot] se (charlotte[dot]leire[at]iiiee[dot]lu[dot]se)

Kursanalys för utskrift (PDF 100 kB, ny flik)

A. Statistik

Tjugo studenter tog och fullföljde kursen

Betygen fördelade sig som följer: tio (10) studenter tilldelades betyget godkänt (G) och 10 (10) studenter fick väl godkänt (VG).

B. Utvärdering

Sammanfattning av kursutvärderingen

Svarsfrekvensen var 80%. Medelvärdet för hur relevant kursen kändes för utbildningen var 4,5 av 5. Medelvärdet på nöjda studenter var 3,8 av 5 och kursens måluppfyllelse var 4,3 av 5. Studenterna har beskrivit kursen som intressant och givande. Studenterna säger också att de i det här projektet fått förbättrad förmågan att kommunicera muntligt och skriftligt, att arbeta i grupp och att analysera och lösa problem. Dock har de upplevt en något för hög arbetsbelastning på kursen. Därtill har även anpassningen till online-undervisningen upplevts som påfrestande.

Lärarlagets utvärdering av kursen

Kursen körs tillsammans med en annan internationell masterskurs vilket har sina sidor. Från utvärderingen framgår att det samarbetet har varit givande och spännande men också att upplägget varit något komplext och i vissa fall förvirrande. Kursen innehåller också ett kursarbete i vilket studenterna förväntar sig att bidra med rekommendationer till externa klienter på teman som behandlats teoretiskt i kursens tidigare veckor. Vår misstanke är att studenternas upplevda arbetsbelastning främst gällt kursprojektet dvs de tre sista veckorna av kursen. Vi ser dock att kursprojektet varit framgångsrikt vad gäller att betona den tillämpade aspekt i kursen.

Utvärdering av förändringar sen förra kursen

Från kursrapporten 2019 framgår att studenterna varit osäkra på vilka förväntningar som de olika lärarna har haft, och detta främst i kursprojektet. Inför 2020 var denna punkt förbättrad. I enlighet med förslaget från förra årets utvärdering hade lärarlaget 2020 minskat från nio till sju lärare. Dock har studenterna från 2020 i högre utsträckning upplevt en högre arbetsbelastning. Detta kan eventuellt bero på omställningen till online-aktiviteter vilket framför allt komplicerar studiebesök hos uppdragsgivare i kursprojektet. Från 2019 har två stora förändringar i kursen skett, dels den planerade övergången till nya läroplattformen Canvas, och dels pandemin och övergången till online-undervisning för alla läraktiviteter. Eftersom mycket av undervisningsmoment kopplas till studie- och platsbesök hos externa aktörer var detta extra utmanande, både för studenter och lärare.

Förslag på förändringar till nästa kurs

Övergången till Canvas skedde gradvis och lärare använde sig av Canvas på olika sätt. Inför kursen 2021 kommer användningen av Canvas i lärarlaget systematiserats. Från diskussioner med studenterna 2019 framgick också att kursen i sin helhet hade en obalans med för många lektioner och för mycket läsning de första sex veckorna och för mycket självstudier den sista perioden. I viss utsträckning hade vi i kursen 2020 uppnått en mer balanserad kurs men vi kommer även att fortsätta förbättra här genom att lägga till regelbundna seminarier samt en ny föreläsning vid uppstarten av kursprojektet – detta i syfte att bättre knyta samman teori och tillämpning.