Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Miljöskydd (MVET10), höstterminen 2020

Kursanalys för utskrift (PDF 668 kB, ny flik)

A. Statistik

Antal studenter: 17

Betyg: G 5, VG:10. U 2

B. Utvärdering

14 av 17 svarade på den skriftliga utvärderingen. Kursdeltagarna ger som helhet kursen 4,4 i betyg av 5 och ger 4,6 för frågan om de anser att kursens mål som den beskrivs i kursplanen har uppnåtts.

Högst betyg 4,9 fick ”kursen har gett mig bra kunskap och verktyg inför yrkeslivet” och ”kursen känns relevant för min utbildning” och ”Jag har blivit jämställt och jämlikt behandlad på kursen”. De lägsta betygen fick ”För att klara kursen handlar det främst om att kunna en massa fakta utantill” och ”kursen har förbättrat min förmåga att kommunicera – muntligt och/eller skriftligt”.

Positiva kommentarer

”Canvas och Zoom har fungerat bra”, ”Kul med breakoutrooms”, Kul med gruppuppgifter i Zoom”, ”Mycket bra”, ”Bra”, ”Love har gjort ett jättebra med en väldigt tydlig och strukturerad kurshemsida”.

Kritiska synpunkter

”Blå hallen kändes bra och trygg… maskrosen kändes alldeles för liten och Röda rummet i minsta laget.” ”Det kändes inte som tillräckligt med utrymme i salarna för att hålla fanns i salarna för att kunna hålla avstånd, speciellt under den sista tentan.” ”Vissa salar var lite för små för att vara corona-anpassade.”

Kommentarer

Kritiska synpunkter: ”Föreläsningar om kemikaliekontroll var väldigt” maffiga med mycket detaljerad information…”. ”Vissa föreläsningar som den kemikalier och avfalls föreläsningen …var väldigt långa… Så ett stort plus till att föreläsningarna spelades in

”På föreläsningen om VA-juridik gick väldigt snabbt…”” …Jag tycker de dagarna vi hade heldagar med föreläsningar blev lite långtråkiga och blev för mycket information på en och samma dag.” ”Tyckte det var lite osmidigt att bjuda in lärare som ej var från Skåne för att undervisa i skolan under dessa tider.”

Positiva synpunkter: ”Tycker kursen och lärarna varit kunniga och engagerade. Snabba och tydliga svar på frågor.” ”Jag tycker kursen varit bra. Intressanta föreläsare och gästföreläsare. Roligt att få stifta bekantskap med Högni. Andrea blir en bra efterträdare. När man mailar har man snabbt fått svar.” ”Jag tycker det var bra innehåll och bra föreläsare på kursen! Bra att det är stark anknytning till arbetslivet!”

Följande bör utökas: ”Miljöbrott” ”Miljöjuridiken bör gärna vara utförligare” ”Jag hade gärna läst mer om miljöbrott”

Bör förkortas: ”Nej men jag tycker inte det var positivt med de långa heldags-föreläsningarna.”

Tentamina: ”Denna tenta var bra test på kunskapen vi fått från föreläsningarna och materialet vi fått. Rätt omfattande men vi fick 1 vecka på oss vilket var skönt.” ”Resultatet kom ut väldigt sent” Annars bra tenta, bra övningstentor inför tenta” ”Trist att det inte fanns någon attfråga för att räta ut frågetecken under tentan. Missade att det fanns möjlighet att ringa Högni…”

”Bra frågor.” ”Bra innehåll, relevant. Tycker att det skulle funnits ett frågetillfälle innan tentan” ”Bra ” Bra att kursens examination var uppdelad på 2 tentor, då det hade blivit mycket att tenta av allt innehåll på en.” ”Ganska omfattande.”  ”Bra”

Sammanfattande kommentar

Studenterna är överlag nöjda med kursen, men har synpunkter på en del detaljer. Den starka anknytningen till yrkeslivet uppfattas positivt. En del tycker att föreläsningar om miljöbrott kan minskas, men en del anser att föreläsningar om miljöstraffrätt borde utökas. Någon beklagar att studiebesöken på industrierna inte kunde genomföras. Online-undervisningen verkar ha fungerat rätt bra men en del klaga över långa dagar och att det är svårt att hålla kvar koncentrationen under 6 timmar.

En allmän kommentar till magister-/masterutbildningen är att det finns ett stort behov av att förbättra utbildningen av de som sysslar med tillsyn och myndighetsutövning på miljöområdet. Det är främst metodikkursen som råder bot på detta där även praktiken är ett viktigt och mycket uppskattat moment. Den som känner till hur miljötillsynen fungerar idag blir klar över svagheterna i utbildningen av tillsynspersonal oavsett om de arbetar i kommun, på länsstyrelser eller på centrala verk som naturvårdsverket, havsmiljöverket eller kemikalieinspektionen. Det finns flertal utbildningar som avser olika delar av tillsynen som biologi, ekologi, limnologi, geovetenskap, kemi, mikrobiologi o.s.v. men även många tekniska utbildningar. Många av dem som läser dessa grenar har ingen avsikt under sin utbildning att arbeta som myndighet inom miljöområdet, men upptäcker att det är det som står till buds när studielånen är slut. Därför uppstår en del luckor när det gäller kunskapen och kompetensen när det gäller myndighetsutövning inom miljöområdet. Det finns därför en lucka att fylla för att få en ”effektiv tillsyn” som det upprepas i flera statliga utredningar. Det hävdas ibland att det är universitetets uppgift att ge en grundläggande och allmän utbildning och sedan är det arbetsgivarnas uppgift att ge kompletterande utbildning som rör yrkesutövningen. Detta stämmer inte ex. inom sjukvården och inte heller inom rättsområdet. Det är bra om det går att ordna en fortbildning av verksamma inspektörer på detta område. Det har inte gått de senaste åren p.g.a. att det inte gått att ordna nya utbildningar, men nu när det finns en möjlighet att ordna utbildning om bevissäkring borde det gå att ordna motsvarande utbildning i myndighetsutövning på miljöområdet. Det finns en förebild för sådan utbildning som ordnades när miljöinspektörsutbildningen på högskolenivå infördes vid Umeå universitet 1975. Erfarenheten från alla de större miljöbrottsfallen, BT Kemi, ScanDust, Hallandsåsen och även de nyaste med batterihantering i mellan Sverige och hantering av farligt avfall, bl.a. i Jönköpingstrakten visar tydligt att överträdelserna blev så omfattande främst p.g.a. att tillsynen inte fungerade. Tillsynen var i de flesta fall svag, undfallande, tvehågsen, rådvill och i flera fall helt enkelt okunnig och inkompetent. De är skolexempel på att det behövs en kompetenshöjning när det gäller tillsynen och en attitydändring när det gäller inställningen till tillsynsmyndighetens roll och metoder.

Ny kursansvarig tar över kursen och därför kan det inte ges några besked om planerade ändringar av kursen.

Högni Hansson