Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Miljöövervakning MVEN06 vårterminen 2020

Kursansvarig
Yann Clough
yann [dot] clough [at] cec [dot] lu [dot] se (yann[dot]clough[at]cec[dot]lu[dot]se)

Adam Kristensson
adam [dot] Kristensson [at] nuclear [dot] lu [dot] se (adam[dot]Kristensson[at]nuclear[dot]lu[dot]se)

Kursanalys för utskrift (PDF 150 kB, ny flik)

Kursvärdering MVEN06 vårterminen 2020

OBS! Detta kallas för kursanalys (kallades för kursrapport innan). Studenternas värdering av kursen kallas för kursvärdering (kallades för kursutvärdering innan). Gjort för att missuppfattas! Så,se upp.

Statistik

Antal studenter = 13 nya. IG = 1 st, G = 2 st, VG = 8 st. Hoppat av = 2 st (tom omtentamen augusti)

Utvärdering

Sammanfattning av studenternas on-line kursvärdering

7 av de 11 som deltog på hela kursen svarade på Jan Johanssons on-line kursvärdering.

Mestadels 4 och 5 för frågor som rör hur bra kursen har varit från kursutvärderingen 2019. Bara 4:or, förutom en 3:a den här gången. Jämförelsen är dock svår mellan 2019 och 2020, eftersom undervisningen var speciell den här gången under corona-pandemin och exkursionen helt uteblev.

Gruppdynamiken funkade bättre den här gången än 2019, och konflikter undveks. Vet dock inte om det var på grund av skärpta förhållningssätt för att motverka ”freeriders”, eller om gruppdynamiken i gruppen var bättre redan från början.

Studenterna hade medelbetyg vad gäller olika aspekter av återkopplingen. Kommunikation studenter/lärare var ju svårare på grund av corona-pandemin.

Arbetsbelastningen ansågs som ganska låg till medel, och tid för refelektion fanns. Det var inte utantilllärning i hög grad, och tentan testade verkligen kunskaperna i grad 4. Muntlig kommunikation och grupparbeten 3 till 5:or.

I fritext kommentarer och förslag på förbättringar:

  1. Övningar har funkat mycket bra trots distansarbete. Blev dock lite svårt med det distans- tekniska ibland.
  2. Föreläsning allmänt bra, lite omotiverande med distans dock och att man inte kan fråga på förinspelade lektioner. Handledarens återkoppling under presentationsdagen hade varit bra. Att vara klara med statistiken innan stora projektarbetet hade varit mindre stressigt.
  3. Mycket intressant med det stora projektet. Kanske lite brist på tid från handledare och klara instruktioner saknades.
  4. Instruktioner ska komma tidigare helst, men viss förståelse för corona-situationen.

Lärarlagets utvärdering av kursen

Lärarlaget träffades via zoom den 5. Oktober 2020. Niklas Boke-Olén och Lars Eklundh var förhindrade. Projekthandledare var med.

Föreläsningar och övningar: Canvas conference verktyg användes i stora övningar av Per-Erik och Cecilia Akselsson, funkade väldigt bra. Studenterna uppfattades dock annars mer tysta.

Ebba Malmqvist tyckte att Excelbladövningen funkade mindre bra och behöver anpassas eller bytas ut till en annan övning. Per-Erik kommer att undervisa i kursen sista gång VT2021. Vi kommer att ha en dialog med Per-Erik för att hitta en ersättare till honom som kan statistik, innan VT2022.

Projektarbeten. Svårt att låta annan person betygsätta rapporten än mentorn, eftersom bara mentorn kan ämnet. Grupperna måste bli bättre på att utnyttja sina mentorer. Lite splittrade rapporter. Lite oklart om instruktion för mentorer. Specifika punkter: Neserin Ali föreslår att Triclosan tema byts ut till P-FOS för att öka relevans. Upplevde att grupparbeten blev mer uppdelade mellan deltagarna i en grupp..

Niklas (via mejl): QGIS kan implementeras och förberedas inför nästa läsår, så att alla studenterna får tillgång till GIS, utan strul.

Utvärdering av förändringar sedan 2019

  • Gruppdynamiken var det inget problem med den här gången (inget rapporterat i alla fall). Vi har skärpt förhållningsregler genom att studievägledare berättar mer om detta under miljövetenskapliga utbildningen i sin helhet, samt även har vi i början av kursen uppmanat studenter att höra av sig mycket tidigt i kursen om grupproblem.
  • Oklara instruktioner av Adam och av handledare för stora projektet (eftersom de inte visste om Adams instruktioner). Det verkar som om inte det räcker att skicka instruktionerna i dokument per email, och det står nog inte allt i de heller.

Förslag till förändringar inför 2021

  • Lärare borde rapportera in extratimmar pga covid-situationen till ansvarig administratör (hör er för med Yann eller Adam om vi inte vet vem det är).
  • Introlektionen vill vi helst hålla fysiskt om det går med avseende på covid. Bra att ha en första träff vid kursstart. Vi planerar för distansundervisning, men har reservplan för delvis fysisk undervisning, så att salar kan bokas ifall läget förändras.
  • Vi fortsätter med att mentorn även rättar och betygsätter rapporten. Däremot lägger vi in en kontrollstation vid slutet med en första version av rapporten som projektkoordinatorn (förmodligen Adam) läser. Det kan vara antingen dispositionen med stödpunkter, eller ett första utkast av rapporten. Sedan får man ett par veckor till på sig att lämna in slutversionen. På så sätt borde slutversionen vara ordentligt gjord och man kan betygsätta den ordentligt, och studenterna får en vink om att de inte missat någonting. Vi borde införa samma betygsättning på rapport som på tenta, och väga in bägge i betyget, 50 % projekt, 50 % tentamen. Projektarbetena ska inte längre ge extrapoäng på tentan.
  • Vi ordnar instruktioner för regelbunden avstämning i projektarbetena. Vi tvingar studenterna till att ha video på under mentorsträffar. Mentorerna får en sammanfattning av kursen, så nya mentorer vet vad som förväntas av de och av studenternas rapporter.
  • Karin Norström som jobbar med miljöövervakning på NVV i Skåne kommer gärna till oss och ger oss en liten föreläsning om övervakning efter tips och kontakt av Erika Norén.
  • Adam ordnar med en distans-exkursionm, tex med webkamera och rundvisning som är förinspelad. Försöker få det till att det blir någon slags examination på det också, som är lite mer avancerad än vad den varit hittills.
  • Byte till QGIS för att öka tillgängligheten av GIS-övningar hemifrån, kommer att implementeras och förberedas inför nästa läsår.
  • Lärarlagsmötet var väldigt givande och kommer att genomföras även 2021.
  • Huruvida statistikprojekten ska ge kurspoäng kommer vi att diskutera med Per-Erik Isberg.
  • Per-Erik kommer att undervisa i kursen sista gång VT2021. Vi kommer att ha en dialog med Per-Erik för att hitta en ersättare till honom som kan statistik, innan VT2022.
  • Lifta i god tid igen att förinspelade lektioner medför nackdelen för kursdeltagare att man har svårare att ställa frågor. Det finns dock olika typer av lösningar.
  • Vi kan bli bättre på att ge instruktioner i tid. Det ska nog bli ett mindre problem nu när vi redan är invanda på covid-problemet. Vi kan förbättra hur vi använder CANVAS för detta.
  • Vi uppdaterar just nu kursplanen. Vi borde ha återkoppling på det årliga lärarmötet om vi behöver uppdatera. En sak som vi ändå kan bestämma är hur många kurspoäng olika moment ska ge. Tex, momenten * statistikövningar, * gisövningar, * projekt, * tentamen.