Kursanalys: Miljö- och hälsoskydd, metodik och praktik (MVEN22), vårterminen 2022

Kursansvarig

Kursansvarig: Andrea Hjärne
andrea [dot] hjarne [at] cec [dot] lu [dot] se (andrea[dot]hjarne[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Antal svar

Betyg

4,8

Sammanfattning av kursvärderingen

Bra utvärdering, nöjda studenter. Bra feedback från lärare, jämlikt behandlade, känner sig säkrare i arbete som inspektör.

Ganska tung arbetsbelastning – medelvärde 2,6. Lite lägre betyg också på grupparbetspassen.

Lärarlagets kommentarer

Tysta studenter som inte tog initiativ. Blev bättre med tiden.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Ingen större skillnad. Jag bytte från tre grupparbeten till två. Det var bra, de hann gräva lite mer i dem. Jag upplever dock att det är svårt att få studenterna att ta egna initiativ till att kontakta myndigheter och leta upp fler uppgifter själva.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Utöka passet om bemötande och samtalsmetodik.

Förbered rollspelet bättre: Personkort till var och en av de medverkande som de inte delar med övriga deltagare i rollspelet. Utskriven sammanfattning från föreläsningen, till stöd för samtalet efter.

Noga genomgång på skärm om mall för skrivelse, föreläggande respektive ansökan om utdömande av vite.

Checklista föreläggande.

Minst en halvdags träning på att skriva informationsskrivelse med efterföljande föreläggande. Inte i grupp, men med möjlighet prata.

Titta på exempel delgivningsbevis och överklagande?

Byt exemplet på detaljplan.

Mycket enklare frågeuppställning på tentan. Inte lika många omfattande frågor – fler korta frågor.

Övriga lärare på kursen

De jag pratade med hade liknande uppfattning.