Kursanalys: Livsmedelssäkerhet MVEN21, höstterminen 2020

Antal studenter: 14
Antal svar: 12
Betyg: 4 st G; 10 st VG

Kursanalys (PDF 168 kB,  ny flik)

Sammanfattning av kursvärderingen

Liksom tidigare år så var majoriteten av studenterna mycket nöjda med kursen (medelvärde 4,6) och de ansåg att kursen var relevant för deras utbildning (medelvärde 4,9). Vad beträffar kursens mål såsom de beskrivs i kursplanen, så har de uppnåtts väl under kursens gång (medelvärde 4,7), och på frågan om studenterna haft klart för sig vad som krävts av dem er håller kursen medelvärdet 4,1. Även i år anser studenterna att lärarna har inspirerat och motiverat dem (medelvärde 4,7), att de fått bra feedback på sina prestationer och hjälp med att förstå svåra moment (medelvärde 4,3) samt att de har blivit jämlikt och jämställt behandlade på kursen (medelvärde 4,8). Detta år upplevde studenterna en något lägre arbetsbelastning i jämförelse med fjolårets kurs (medelvärde 2,3 på påståendet ”Arbetsbelastningen har varit alltför stor på denna kurs”) och de flesta ansåg att de har haft tillräckligt med tid för att bearbeta den inhämtade kunskapen (medelvärde 4,0) och majoriteten har ägnat 30-40 timmar/vecka åt studierna (58,3%). I år ansåg fler studenter att kursen inte baseras på utantill kunskap och medelvärdet sjönk från 2,7 till 2,1(medelvärde 2,7) och deras uppfattning om att examinationen krävde verklig förståelse för kursens innehåll låg kvar på samma medelvärde som i fjol (4,7). Kursen har i övrigt getts ett högre medelvärde i år, med avseende på om den medfört att studenterna förbättrat sin förmåga att kommunicera muntligt/skriftligt (3,8) samt förmågan att arbeta i grupp (3,7) och analysera och lösa problem (4,3).

Överlag gavs kursen detta år bättre siffror än de erhållna vid kursen HT2019.

Lärarlagets kommentarer

Årets kurs hade 14 studenter, vilket är dubbelt så många som i fjol.

På grund av Covid-19 genomfördes alla moment i kursen digitalt och därmed förlorade också studenterna möjligheten till både fysiska studiebesök och praktik – två mycket uppskattade moment på kursen. Trots digitala föreläsningar och övningar fungerade studenterna mycket bra som grupp, vilket möjliggjorde en avslappnad och möjlighet till diskussion. Detta var väldigt uppskattat av oss lärare.

Som ersättning till praktiken fick studenterna ett simulerat praktikfall, baserat på en verklig inspektion. En inspektörs iakttagelser och fynd gavs som text tillsammans med en beskrivning av platsen och det som inspektören observerade. Vi lärare var osäkra på hur vår ersättning till praktiken skulle falla ut, om studenterna skulle kunna genomföra en rapport baserat på det material som de erhöll och om de skulle anse att uppgiften var givande, men resultatet var bättre än vi vågat hoppas på. Enligt fritextsvaren ansåg studenterna att uppgiften var lärorik och givande och ett bra alternativ till en riktig praktikdag. På frågan om studenterna var nöjda med kursens anpassning till online-undervisning så gavs ett medelvärde av 4,8 och studenterna ansåg vidare att de, trots situationen, kunnat samarbeta med andra studenter och fått tillräcklig med återkoppling från lärarna (medelvärde 4,8).

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Eftersom restriktionerna medförde stora förändringar av kursen så kunde majoriteten av de planerade förändringarna inte genomföras, såsom önskemål om fler studiebesök eller besök av polis, för att berätta om deras arbete med livsmedelsinspektörer i samband med fusk och smuggling av livsmedel. I fjol beslutade dock lärarlaget att inför detta års tentamen bättre kontrollera de olika fallen som studenterna tilldelas via utlottning, då en del studenter ansåg att de var varierande i utformning, innehåll och storlek. Denna förändring kunde genomföras och vid årets kurs framfördes inga synpunkter beträffande variation av frågornas omfång.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Vid årets kurs genomfördes lagstiftningsblocket av en ny extern lärare och blocket uppskattades mycket av studenterna. I en del av fritextsvaren uttrycks en önskan om en utökning av detta moment, vilket lärarlaget ska se över möjligheten till inför nästa kurs. Det framfördes även en del önskemål om tydligare, skriftliga instruktioner för övningar och tentor, vilket ska sammanställas av lärarlaget. Vid tentamen delades studenterna in i 2 grupper, vilket generade 7 fall för samtliga att förbereda sig på. En del studenter ansåg att de hade svårt att hinna med detta på tilldelad tid och att 5-6 fall hade varit tillräckligt. Baserat på denna information kommer lärarlaget inför nästa kurs överväga möjligheten att dela upp tentamen i fler tillfällen istället.

Övriga lärare på kursen

Vid årets kurs deltog 3 nya externa lärare (livsmedelsblocket, lagstiftningsblocket samt föreläsning om fusk), men deras respektive insatser var alla mycket uppskattade av studenterna.