Kursanalys: Industriell Miljöekonomi, MVEC20, vårterminen 2022

Kursansvarig

Håkan Rodhe
hakan [dot] rodhe [at] iiiee [dot] lu [dot] se (hakan[dot]rodhe[at]iiiee[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Betyg

14 VG, 6G

Sammanfattning av kursvärderingen

Det var en mycket duktig klass och kommentarerna som gavs i kursreflektionen var positiva:

• Bästa kursen hittills. Troligen den bästa kursen vi haft.
  • Mycket ny fakta som är relevant för oss miljövetare. Denna kursen kändes väldigt
  • nyttig för oss miljövetare
  • Mycket att göra men stämning och support gör det relativt lugnt
  • Väldigt mycket har varit värdefullt, det har varit en produktiv period
  • Har lärt mig mycket och fått nya perspektiv på saker

Kursen genomfördes i hybridformat vilket fungerade väl givet förutsättningarna som rådde då. Att vara tillbaka till att ha undervisning i klassrummet och att kunna göra studiebesök bidrog i hög grad till kursens goda resultat. De positiva kommentarerna om fokuset på lärandet är också kopplade till närvaron.

Vi testade med löpande presentationer och peer-feedback under gång på projektarbetena vilket föll väl ut; det kommer vi att fortsätta med. Projektarbetena var uppskattade och samarbetet med Miljöbron fungerade väl.

Nytt var också att tentorna gicks igenom direkt efter tentan genom ett peer-review förfarande vilket fick bra respons från studenterna. Därigenom fick de direkt en förståelse för vad de kunde ha svarat och också en känsla för hur det hade gått. Detta ska vi också fortsätta med; och testa lite varianter på det.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Inför 2023 är det viktigt att ordna övergången för samhällsekonomidelen med en ny lärare på området. Samson Mukanjari, tar över efter Lars Hansson och undervisningen kommer att vara på engelska framöver. Viktigt att hitta rätt nivå för denna icke-ekonomiska gruppen. Lars kommer att vara involverad delvis i år som en del av övergången.