Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kursanalys: Ett cirkulärt och biobaserat samhälle, MVES13 vårterminen 2021

Kursansvarig: Helena Hanson
helena [dot] hanson [at] cec [dot] lu [dot] se (helena[dot]hanson[at]cec[dot]lu[dot]se)
 

Kursanalys (PDF 116 kB, ny flik)

A. Statistik

Antal studenter: 10

Betyg: G:2, VG:8

B. Utvärdering

7 av 10 av kursdeltagare besvarade kursenkäten.

På frågan ’Jag är nöjd med den här kursen’ ges medelvärdet 4.1 vilket är klart högre än 2020 (3.3). Studenterna är mer nöjda med kursen i jämförelse med 2020, vilket kanske inte är så konstigt då det var första gången kursen gavs. Inför VT 2022 bör lärarlaget sträva efter att höja ,medelvärdet ytterligare något. Se kommentarer nedan kring vilka moment som arbetet kretsar kring.

Kursplan och kursinnehåll

På påståendetKursen känns relevant för min utbildning’ fås medelvärdet 4.6, vilket är en klar förbättring från 2020 (3.3.). Eftersom kursplan och kursinnehållet har setts över och uppdaterats inför VT 2021 så känns det som ett gott betyg på de förändringar som skett. Inför VT 2022 kommer endast små uppdateringar att ske. Det har skett en liten ökning angående hur studenterna uppfattar att ’Kursens mål, som beskrivs i kursplanen’, har uppnåtts (ökning från 3.7 till 4.1). Inga förändringen av kursplan är planerad så inför 2022 är det bara att försöka stänga det lilla hål som finns mellan kursplanens mål och innehållet i kursen lite till. Studenterna har relation till VT 2020 haft mer klart för vad som krävts av dem under kursen gång (ökat från 3.0 till 3.9). Utvecklingen är positiv och det arbete som påbörjats (tydlighet gällande instruktioner, gott om tid för handlednig och välutvecklad feedback på uppgifter) behöver fortsätta VT 2022.

Lärarna

Studenterna svarar att de är mer än nöjda med ’Lärare och assistenter gällande deras sätt att inspirera och motivera mig till att göra mitt bästa’, men det är ändå ett litet tapp från 2020 (4.5 till 4.1). En förklaring till tappet skulle kunna vara att undervisningen har skett på distans 2021 i jmf med 2020, vilket har försämrat förutsättningarna för lärarna att ge det studenterna vill ha gällande inspiration och engagemang. Tex har två heldags exkursioner utgått som var väldigt uppskattade av studenterna 2020, och som också ger oss lärare tid att lära känna studenterna på ett bättre sätt. Inför 2022 kommer dessa moment att vara tillbaka och då blir förhoppningsvis betyget bättre igen. Studenterna är mer nöjda med den feedback de har fått på prestationer och den hjälp de fått med att förstå svåra moment (ökning från 3.8 till 4.3). Bra utveckling, inför 2022 är målet att höja det ännu lite till. Målet bör vara 5.0! Alla studenter uttrycker att de blivit jämlikt behandlade på kursen (4.9). Utmärkt!

Arbetsbelastning

Arbetsbelastningen på kursen har inte varit betungande (2.4; 2.5 VT 2020) och de flesta uttrycker att de har haft ok med tid till momenten (3.6; 3.2 VT 2020). De flesta studenter uttrycker att de lagt 30-40 timmar på kursen (4.1), vilket är en klar ökning från VT 2020 då snittet låg på 10-20 timmar på kursen (2.7). Denna utveckling får ses som positiv eftersom det är en heltidsutbildning och studenterna förväntas snitt 40 timmar per vecka. Vi har genomfört den förändring som vi planerade inför VT 2021 (tre litteratur seminarier och även en metodreflektion (hemtenta) relaterad till projektarbetet), vilket kanske delvis kan förklara det ökande antalet timmar som studenterna spenderat på kursen.

Kunskap och undervisningsmoment

De flesta studenter anser inte att det behövs en massa faktakunskaper för att klara kursen (minskning från 1.8 till 1.1). Att medelvärdet sjunkit från VT 2020 känns bra då det inte skall ligga högre än 1 då det är en masterkurs. Studenterna uttrycker att det krävdes en relativ god förståelse för kursinnehållet vid examinationerna (3.7), vilket är en tydlig förhöjning från VT 2020 då medelbetyget endast var 2.2. Detta är klart ett steg i rätt riktning, och är ett bra kvitto på att förändringen av kursens innehåll och upplägg även har stängt det stora gapet mellan kursinnehållet och vad som examineras. Till VT 2022 är målsättningen att stänga gapet ytterligare, tex genom att inkludera metod litteratur som obligatorisk kurslitteratur.

Studenterna ger ett något högre medelsnitt gällande hur Kursen har förbättrat deras förmåga att kommunicera – muntligt och/eller skriftligt (4.3, jämfört med 3.7 VT 2020). Samma moment har funnits kvar sedan 2020, men online undervisningen har gett mer utrymme för individuella presentationer i mindre grupper. Några av dessa moment skulle man kunna hålla fast vid till VT 2022, tex redovisningar i mindre grupper. Studenterna ger ett något högre medelsnitt gällande studenternas förmåga att arbeta i grupp (4.3, jämfört med 3.8 VT 2020). Inga stora förändringar har skett sedan VT 2020 så svårt att veta varför högre betyg. Flera moment är grupparbeten och kommer att vara det även 2022, och vi har en utarbetad struktur för handledning av det större grupparbetet. Studenterna ger ett högre medelbetyg till ’Kursen har gjort mig bättre på att analysera och lösa problem’ (3.9) jmf med VT 2020. Inför VT 2021 var det en uppgift för lärarlaget att ge studenterna bättre verktyg för att analysera och lösa problem i de olika uppgifterna som ingår i kursen. Vi har lagt in mer metodföreläsningar, och även fokuserat stora delar av handledningen på att ge extra stöd kring dessa frågor. Inga stora förändringar kommer att ske inför VT 2022, utan det arbete som är påbörjat kommer att fortsätta.

Covid

Studenterna är nöjda med hur online undervisningen har gjorts och fungerat (4.6) och de anser att de har fått tillräckligt med återkoppling (4.7). Till VT 2022 är förhoppningen att vi kommer att ha Campus undervisning igen, men det finns moment som har visat sig fungera bra. Tex är online redovisningar enklare att genomföra än sals redovisningar då det är smidigt att dela skärm. Handledningar blir mer tideffektiva då det ger läraren en större möjlighet att ge mer stöd till studenter med extra genom av stöd, tex genom att avsätta en drop in timme för extra stöd. Litteraturseminarier går smidigare att arrangera med få lärare iom att det går snabbt att hoppa runt mellan zoom rummen istället för att springa mellan olika rum som är i olika byggnader.

Helena Hanson (kursansvarig)