Kursanalys: Analys- och metodik (MVEN13), höstterminen 2022

Kursansvarig

Ullrika Sahlin
ullrika [dot] sahlin [at] cec [dot] lu [dot] se (ullrika[dot]sahlin[at]cec[dot]lu[dot]se)

Antal studenter

Antal svar

Betyg

VG: 7, G: 2, U: 1

Sammanfattning av kursvärderingen

Inför kursomgången höstterminen 2022 hade kursen genomgått en del förändringar. Kursvärderingen visade att studenterna inte var nöjda med dessa förändringar (två var mycket missnöjda och sex var ganska missnöjda). Tre studenter upplevde kursen som delvis, ganska eller mycket relevant, medan fyra studenter fann den lite relevant för sin utbildning. Ingen tyckte att kursens lärandemål som de beskrivs i kursplanen hade uppnåtts väl (1 eller 2 på en femgradig skala), de tyckte att de inte hade klart för sig vad som krävdes av kursen. De tycker dock att de hade bra förkunskaper vid kursstart.

Det fanns en blandad uppfattning huruvida lärare inspirerat och motiverat studenter till att göra sitt bästa eller om de har fått återkoppling på presentationer och hjälp med att förstå svåra moment (medelvärde 2,7 och standardavvikelse 1,1 på en skala från 1 till 5 i båda fallen). Studenterna upplever sig jämställt och jämlikt behandlade på kursen (medelvärde 4,4 och standardavvikelse 0,9 på en skala 1 till 5). Arbetsbelastningen på kursen var generellt sett för låg (medelvärde 2,2 och standardavvikelse 0,4 på en skala 1 till 5). En del av studenterna tycker att de har haft för lite med tid för att bearbeta den inhämtade kunskapen, medan andra tycker att den har varit tillräcklig. Kraven på arbetsinsats upplevdes som för låga (2 av 9 svar) eller lagom (7 av 9 svar). Studenterna har i genomsnitt ägnat 20-30 timmar åt kursen, en del mindre och del mer. Två studenter tyckte att för att klara kursen behövde man kunna en massa fakta utantill, medan övriga sju studenter delvis eller inte höll med om detta. Två studenter tyckte att examinationen inte krävde verklig förståelse för kursinnehållet, medan övriga sju studenter graderade detta krav mellan 3 och 5 på en skala 1 till 5. Få studenter upplevde att kursen hade förbättrat deras förmåga att kommunicera muntligt eller skriftligt, eller att arbeta i grupp.

Lärarlagets kommentarer

Baserat på analys från tidigare år gjordes en del förändringar i kursen. Eftersom läraren som tidigare undervisat om miljökonsekvensbeskrivningar inte hade möjlighet att vara med denna omgång, ersattes hens föreläsningar och kursens övergripande miljökonsekvensprojekt om slam, med introducerande föreläsningar, övningar och inlämningsuppgifter för att granska flera miljökonsekvensbeskrivningar, en föreläsning och övning med en MKB-konsult, och ett projekt att ordna ett diskussionsseminarium om slam med externa inbjudna talare. Kursen utökades också med en del om vetenskapliga metoder för att komplettera metod och analys inom de befintliga delarna: statistisk, kemiska analys och växtupptag, och övningar för att förbereda studenterna på att ta till sig och kritiskt reflektera över information i miljökonsekvensbeskrivningar. Lärarlaget upplevde dessa förändringar som en relevant och positiv utveckling av kursen. Åtgärder sattes in för att ta hänsyn till synpunkter under kursens gång.

Utvärdering av förändringar sedan förra kursen

Flera av studenterna var mycket missnöjda med kursen och fann inte förändringarna i kursen vara till nytta för dem. Studenterna upplevde att de fick för lite utbildning i miljökonsekvensbeskrivning och menade att kursplanen pekade på att de själva skulle göra en miljökonsekvensbeskrivning istället för att läsa och granska befintliga miljökonsekvensbeskrivningar. De ville också ha fler föreläsningar i miljökonsekvensbeskrivningar och tyckte nya moment om vetenskapliga metoder vara otydligt och onödigt. De var nöjda med de tre befintliga delarna: statistisk, kemisk analys och växtupptag.

Förslag till förändringar till nästa kurs

Kursen kommer att utvecklas med hänsyn till vad som framkom i kursvärderingen.

Övriga lärare på kursen

Charlotta Turner, Anna Lindgren och Björn Klatt.