nov
Lärande för Hållbarhet: Lärosätenas roll
Välkommen till ett webbinarium om lärosätenas roll i omställningen till ett hållbart samhälle! I det här webbinariet bjuder vi in till diskussion om transformativ förändring av högre utbildning - på alla nivåer. Hur ser transformativ förändring ut på lärosätesnivå? Inom utbildningsutbudet? I klassrummet? På individnivå?
Vi lyfter blicken mot lärosätena och ställer oss frågan: vilken roll och vilket ansvar har lärosätena när det kommer till lärande för hållbarhet? Vi vet att det inte räcker med små förändringar för att ställa om till ett hållbart samhälle - förändringsarbetet behöver vara transformativt.
Efter en kort introduktion om vad lärande för hållbarhet är, bjuder vi in till fördjupande diskussioner. Vi utgår från följande frågor:
- Vad driver universitets och högskolors förändringsarbete?
- Vad innebär transformativ förändring i ett utbildningssammanhang? Hur åstadkoms det?
Vi bjuder in dig som deltagare att samskapa det här webbinariet och föreslå era egna diskussionsfrågor.
Medverkande:
Terese Thoni, Lunds universitet
Ola Leifler, Linköpings universitet
Anmäl dig här för att få zoom-länk till eventet: Temacafé: Lärande för hållbar utveckling del 3 – Högskolepedagogik.se
Webbinariet hålls på svenska och är del 3 av 4 i en serie om lärande för hållbarhet. Samtliga seminarier finns listade på: Serie: Hållbar utveckling – Högskolepedagogik.se
Högskolepedagogik.se är en fortsättning på det högskolepedagogiska lyft som Universitets- och högskolerådet (UHR) genomförde 2022/2023. Syftet är att sprida information och goda exempel hur lärosäten arbetar med högskolepedagogisk utveckling och erfarenhetsutbyte mellan relevanta aktörer på nationell nivå.
Om evenemanget
Plats:
Zoom - anmälan via länk: https://xn--hgskolepedagogik-mwb.se/event/temacafe-hallbar-utveckling-och-pedagogik-del-3/
Kontakt:
terese [dot] thoni [at] cec [dot] lu [dot] se