Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Transportlösningar i en klimatanpassad stad

Motorväg som passerar genom Göteborg. Foto.

Vad skulle hända om vi bygger en stad med färre parkeringar och fler cykelvägar? Skulle det bli en stad som bättre klarar översvämningar?

Det här är frågor som Hampus Nilsson som är doktorand vid Centrum för miljö- och klimatforskning kommer att undersöka i sin forskning de närmaste åren. Utgångspunkt är bland annat förutsättningarna i Göteborg respektive Helsingborg.

– Jag vill titta på hur anläggning av yteffektiva transportlösningar kan skapa förutsättningar för att bygga en klimatanpassad stad. I Göteborg finns till exempel en vision om att bilismen ska minska med tjugofem procent till år 2035 samtidigt som befolkningen väntas öka nästan lika mycket. Det är en stor utmaning. 

Biltrafikens baksida är inte bara utsläpp som skadar miljön. Den leder också till fler hårdgjorda ytor som i sin tur ökar risken för både översvämningar och värmeöar i städerna.

– Tanken är att mitt projekt ska visa hur våra städer riskerar att drabbas av översvämningar om vi bygger ut ytterligare för bilar – respektive hur det skulle bli om det i stället används fler naturbaserade lösningar och cykelvägar, säger Hampus Nilsson.

Forskningen är en del av det Formas-finansierade projektet ”Naturbaserade lösningar för urbana utmaningar” som pågår 2016 till 2021 och involverar flera olika delar av Lunds universitet; Centrum för miljö- och klimatforskning, LTH och IIIEE.

Om projektet på cec.lu.se

Om Hampus Nilsson på cec.lu.se