Torsken i Östersjön illa ute efter gasutsläpp

Öppet hav och himmel. Foto.

Gasläckaget i Östersjön riskerar att stjälpa det redan sköra torskbeståndet i Hanöbukten. De skadade ledningarna ligger precis där den lilla torskpopulationen håller till utanför Bornholm, säger Maria C Hansson som är docent vid CEC och koordinator för Marint centrum i Simrishamn.
- Det kan gå illa. Miljön är extremt känslig i området och nu får torsken ytterligare en miljöfaktor emot sig.

Tidigare i veckan upptäcktes gasläckaget från Nord Stream-ledningarna i Östersjön. Hur stora volymer naturgas som har strömmat ut i havet är inte känt ännu, men det är ett omfattande läckage och merparten sker strax utanför Bornholm, där torsken i Hanöbukten har en av sina livsmiljöer.

"Det är redan en störd miljö"

Maria C Hansson menar att det står utom tvivel att det har en negativ påverkan på den marina miljön, men att det är svårt att göra en riskbedömning för hur stor den är eller vad det kan innebära på längre sikt.
- Det vi redan vet är att Hanöbukten har utsatts för bland annat utfiskning, störda ekosystem, utsläpp av industriavfall, övergödning och algblomning. Det är en störd miljö vi tittar på och nu strömmar det enorma mängder gas ut i det här känsliga området. Det är tragiskt, säger Maria C Hansson.
Och det är inte bara torsken som riskerar att påverkas menar hon, utan det finns fler exempel:

• Ål
  • Sill
  • Lax
  • Plattfiskar
  • Tumlare
  • Säl

Önskar långsiktig miljöövervakning

I dagsläget är havsområdena runt läckagen avspärrade av säkerhetsskäl, men längre fram i tiden hoppas Maria C Hansson att de ska kunna få en första indikation på hur det har gått genom att studera bottenmiljön och fångsterna hos det kustnära fisket i området. Hon önskar också en långsiktigt stabil miljöövervakning i Hanöbukten, med mer analyser av vattnet och hur de naturliga arterna mår.

- Man kan även satsa på teknik som kontinuerligt mäter saker i miljön och kan ge tidiga indikationer på problem som uppstår innan de gått för långt. Vi ska påbörja en studie nu som försöker mäta effekterna av de här gasutsläppen, så att vi får klarhet i vilken påverkan den har haft och kan få på havsmiljön, säger hon.

Sveriges Television har besökt Marint centrum i Simrishamn med anledning av gasläckaget och intervjuat marinbiolog Josefine Larsson.

Se inslaget om Marint centrum på Sveriges Televisions hemsida.