Pollinatörer i trädgårdsmiljö

En humla sitter på en lila blomma. Foto.
Trädgårdshumla. Foto: Jana Fiegelstahler.

CEC:s Anna Persson har studerat pollinatörer i trädgårdsmiljöer i Malmö och i Brisbane.

Nu har det gått precis ett år sedan Anna Perssons fältstudier av pollinatörer i trädgårdsmiljöer påbörjades. Från midsommar till mitten av augusti 2017 inventerade Anna och hennes forskargrupp insekter och utvärderade pollinering av fem olika växter i trädgårdar, gårdsmiljöer och parker i Malmö med omnejd. Från september till december förra året var Anna i Australien för att studera pollinatörer i Brisbane, en 2-miljonersstad med subtropiskt klimat på Queenslands östkust.

Annas studier visar att staden och landsbygden kompletterar varandra när det gäller att skapa bra livsmiljöer för vildbin. Vissa arter återfinns bara i stadsmiljö och andra finns bara på landet. För blomflugor är landsbygden däremot den bättre miljön, staden innehöll bara en bråkdel av de arter som återfinns på landsbygden.

– Våra resultat bekräftar att det behövs både blommande miljöer och variation i vegetationen för att gynna en mångfald av pollinerande insekter i städer. Fler ”ostädade” trädgårdar och parker skulle vara bra, säger Anna.

parkmiljö med oklippt gräs
Vildvuxen parkmiljö i Kroksbäck, Malmö. Foto: Anna Persson.

I en ostädad miljö får gräs växa sig högt och döda kvistar och trädstammar lämnas kvar. Sådana miljöer ger bra förutsättningar för både vildbin, blomflugor och fjärilar.

Projektet om urbana pollinatörer fortsätter ungefär ett år till.

– Jag kommer att bearbeta den data som samlats in och gräva djupare i vad det är som gör en trädgård eller en park bättre eller sämre för humlor, solitärbin och blomflugor. Förutom att skriva och publicera vetenskapliga rapporter på ämnet kommer jag att sätta samman en rapport riktad till de som planerar och sköter städers grönytor och parker, berättar Anna.