Miljövetarstudent belönas med Sysav-stipendium

Emelie Wihlborg. Foto: Tom Andersen.

Grattis Emelie Wihlborg, miljövetarstudent från Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC), Lunds universitet, som fått ett Sysav-stipendium på 20 000 kronor!

Du har belönats för din masteruppsats i strategiskt miljöarbete som du skrev i våras – berätta, vad handlar den om?

​Min uppsats undersöker möjligheterna – och svårigheterna  med att återbruka vitvaror, i en europeisk kontext. Jag kollade på hur läget ser ut idag och hur man kan göra för att mer vitvaror ska kunna tas från avfallsströmmen och få nytt liv. Det var ett väldigt spännande projekt, där jag fick möjlighet att intervjua många experter inom området och samtidigt göra en djupdykning i den forskning som finns kring olika aspekter gällande återbruk av elektronik och cirkulär ekonomi.

Vet du varför du blev utvald som stipendiat?

Enligt motiveringen anser de att jag visat på den problematik som finns och på möjligheterna att öka mängden vitvaror som återbrukas, men också att jag visat att en kundbas existerar och att mycket kunskap om ämnet finns. Jag tror även att detta är ett väldigt aktuellt ämne, dels på grund av nya direktiv från EU, men också för att jag tror att kundbasen för återbrukade produkter ökar i takt med att fler konsumenter blir medvetna. Så jag hoppas verkligen att Sysav kan ha nytta av min uppsats!

Vad ska du göra med prispengarna?

Svår fråga. Jag har funderat mycket sen jag fick veta att jag skulle få stipendiet. Men jag ska nog lägga det mesta i sparbössan och sedan kanske unna mig något. Möjligtvis en cykel, den jag har cyklat runt på i Lund nu de senaste åren har inga växlar och man kan höra mig komma cyklandes långt innan man ser mig.

Du blev klar med dina studier i juni 2020, vad gör du idag?

Sedan i februari har jag jobbat på Länsstyrelsen i Blekinge, med natur- och vattenfrågor.