Forskare uppmärksammar skolstrejk

Logotyp för "Global strike for future".

CEC:s föreståndare Henrik Smith är en av många forskare som skrivit en debattartikel på DN Debatt med anledning av skolstrejken Global Strike for Future.

Fredag den 15 mars genomförs en global manifestation, Global Strike for Future, där skolelever protesterar mot vuxenvärldens oförmåga att agera i klimatfrågan.

"Ungdomarna strejkar för det som alla generationer förväntar sig, rätten till en framtid och att beslutsfattare ska ta ansvar utifrån vetenskapliga insikter ... I dag gör samhället varken tillräckligt för att minska påverkan på klimat och ekosystem, eller för att förbereda oss för konsekvenser av denna brist på agerande" står det bland annat i artikeln.

Debattartikeln på dn.se