Forskare granskar klimatpolitiken

Några personer sitter under ett träd med Lunds domkyrka i bakgrunden. Foto.

Lunds kommun stärker det klimatpolitiska arbetet genom att som första kommun i landet inrätta ett eget klimatpolitiskt råd. Till rådet föreslås experter med tvärvetenskaplig kompetens från Lunds universitet och SLU.

Lunds kommun följer den nationella strategin med ett klimatpolitiskt råd och inrättar en motsvarighet på lokal nivå

– Rådets uppdrag är att utvärdera kommunens arbete för minskad klimatpåverkan och klimatanpassning, samt att i en årlig rapport föreslå förbättringar som bidrar till att kommunen når sina klimatmål, säger Lena Neij från Internationella miljöinstitutet som föreslås bli rådets ordförande.

Markku Rummukainen från Centrum för miljö- och klimatforskning är en av ledamöterna i det nationella klimatpolitiska rådet och föreslås nu också ingå i Lunds nya råd.

– Det finns både kunskap och allt fler lösningar som kan bidra till minskade utsläpp och till klimatanpassning, i Lund, i Sverige och i världen. Den stora utmaningen idag är att skala upp nya lösningar och att göra det nya till norm, menar Markku Rummukainen.

Ledamöter som föreslås till det klimatpolitiska rådet i Lunds kommun

Ordförande Lena Neij, professor och föreståndare för Internationella miljöinstitutet, Lunds universitet.

Vice ordförande Roger Hildingsson, forskare vid Statsvetenskapliga institutionen, Lunds universitet.

Johanna Alkan Olsson, universitetslektor vid Centrum för miljö- och klimatforskning, Lunds universitet.

Fredrik N G Andersson, docent vid Nationalekonomiska institutionen, Lunds universitet.

Lena Hiselius, universitetslektor vid Institutionen för teknik och samhälle, Lunds universitet.

Markku Rummukainen, professor vid Centrum för miljö- och klimatforskning samt Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, Lunds universitet. Markku Rummukainen medverkar också i det nationella klimatpolitiska rådet.

Catharina Sternudd, prefekt vid Institutionen för arkitektur och bebyggd miljö, Lunds universitet.

Linda Tufvesson, prefekt vid Institutionen för biosystem och teknologi, Sveriges lantbruksuniversitet SLU.