Utbildningsprogram kopplade till Agenda 2030

Symboler för FN:s globala mål för hållbar utveckling. Illustrationer.

I tuff konkurrens har CEC kontrakt på ett nytt utbildningsprogram om Hållbara inkluderande och klimatresilienta städer, som kommer att utvecklas och genomföras under 2019.

Svenska institutet har utlyst möjligheten för svenska lärosäten att söka finansiellt stöd för nya kapacitetshöjande utbildningsprogram riktade till yrkesverksamma. Fokus skulle vara Agenda 2030 och totalt fem program har beviljats medel inom ramen för satsningen, varav Lunds universitet beviljats finansiering till tre utbildningsprogram. Förutom CEC:s utbildningsprogram om Hållbara inkluderande och klimatresilienta städer kommer Lunds universitet också att utveckla utbildningsprogram kallade Land is Life och Sexual gender-based violence and human rights in Uganda.

– Lunds universitet har unika möjlig­heter med sin bredd och spets att bidra till samhällets utveckling på området hållbarhet. Det är därför mycket glädjande att vi, genom Svenska institutets satsning på kapacitetshöjande utbildningsprogram med fokus på Agenda 2030, får tillfälle att ytterligare stärka tvärvetenskap och samverkan med det omgivande samhället, säger prorektor Sylvia Schwaag Serger.

Utbildningen Hållbara inkluderande och klimatresilienta städer ska fokusera på konkreta klimat- och miljöutmaningar i urbana miljöer och hur de påverkar människors psykiska och fysiska välbefinnande. Vi planerar att samarbeta med lokala beslutsfattare i Kambodja, Zimbabwe, Kenya och Turkiet, berättar CEC:s Johanna Alkan Olsson som ansvarar för programutveckling av utbildningen Hållbara inkluderande och klimatresilienta städer.

johanna [dot] alkan_olsson [at] cec [dot] lu [dot] se (johanna[dot]alkan_olsson[at]cec[dot]lu[dot]se)