Riklig pollinering ger bättre jordgubbsskörd

Jordgubbar. Foto.

Pollineringen har större betydelse för jordgubbars tillväxt än vad man tidigare trott. En riklig pollinering ger bättre jordgubbsskörd med jordgubbar som växer snabbare och väger mer. Det visar en nyligen publicerad studie från CEC.

Tre av fyra odlade grödor vi äter är pollinerade av insekter som bin, fjärilar och blomflugor. Det moderna jordbrukets utveckling hotar pollinerande insekter som både förlorat mat och livsmiljöer. Stora ytor av hagmarker och ängsmarker har vuxit igen eller plöjts upp, blommande åkerkanter har blivit färre och ogräsmedel har minskat förekomsten av blommande ogräs. Dessutom skadas pollinerare av bekämpningsmedel och sjukdomar.

Minskad förekomst av pollinerande insekter kan påverka både mängden och kvaliteten på odlade grödor. Ett livsmedel som är beroende av pollinerande insekter är jordgubbar. En nyligen publicerad studie från Lunds universitet visar att pollineringen har större betydelsen för jordgubbars tillväxt än vad man tidigare trott. Välpollinerade jordgubbar växer snabbare och väger mer än jordgubbar som inte är lika välpollinerade.

– Jordgubbsplantor vars blommor får besök av många och olika typer av pollinerande insekter får jordgubbar som växer bättre än de som endast pollinerats av ett fåtal eller av liknande insekter. En rik biologisk mångfald, med många olika pollinerande insekter, kan därför gynna jordgubbsodling och odling av andra insektspollinerade grödor, säger Lina Herbertsson, doktorand vid Centrum för miljö- och klimatforskning vid Lunds universitet.

I studien undersökte forskarna också om riklig förekomst av rapspollen störde pollineringen av jordgubbar. Raps är en gröda som producerar väldigt mycket pollen. Eftersom raps och jordgubbsplantor blommar samtidigt, och pollineras av ungefär samma insekter, kan rapspollen spridas till närliggande jordgubbsodlingar.

– Vi undersökte om inblandning av rapspollen påverkade jordgubbarnas storlek och mognadstid, men hittade inga bevis för det, berättar Lina Herbertsson.

Studien "Assessing the risk of stigma clogging in strawberry flowers due to pollinator sharing with oilseed rape" är skriven av Lina Herbertsson, Ida Gåvertsson, Björn Klatt och Henrik Smitt, forskare vid Centrum för miljö och klimatforskning samt Biologiska institutionen vid Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet. Studien är nyligen publicerad i Journal of Pollination Ecology.

Läs artikeln på pollinationecology.org

Lina Herbertsson disputerar den 17 november med avhandlingen "Pollinators and Insect-Pollination in Changing European Landscapes".

Avhandlingen på portal.research.lu.se

För mer information, kontakta:
Lina Herbertsson, doktorand
Centrum för miljö och klimatforskning, Lunds universitet
Tel: 070-296 42 55
E-post: lina [dot] herbertsson [at] cec [dot] lu [dot] se (lina[dot]herbertsson[at]cec[dot]lu[dot]se)