Professorsinstallation

Yann Clough. Foto.

På fredag äger Lunds universitets professorsinstallation rum. En av de professorer som deltar är CEC:s Yann Clough.

Yann Clough är sedan 2017 professor i miljövetenskap vid CEC och ansvarar för CEC:s forskningsutveckling.

– Min forskning synliggör hur en förändrad markanvändning påverkar arter och ekosystem, och hur det i sin tur påverkar ekosystemtjänster som är viktiga för oss människor. Jag och min forskargrupp använder både empiriska metoder och datorbaserad landskapsmodellering, vilket gör det möjligt att integrera olika former av kunskap och simulera hur framtiden kan komma att se ut under olika förutsättningar. Jag uppskattar att samarbeta med kollegor från andra ämnen och att ha utbyte med olika aktörer i samhället för att förstå drivkrafter för förändring och hur ekonomiska och andra värden påverkas, säger Yann Clough.

– Som professor och biträdande föreståndare på Centrum för miljö- och klimatforskning vill jag stärka det tvärvetenskapliga perspektivet, där naturvetenskaplig forskning möter andra discipliner. Jag vill också bidra till att utveckla samarbeten och kontakter med aktörer utanför akademien, kontaktytor som är avgörande för att vår forskning ska kunna bidra till ett hållbart samhälle, avslutar Yann.

Broschyr om Lunds universitets professorsinstallation 12 oktober 2018 (PDF, 3,4 MB, ny flik)

Yann Clough – min karriär i korthet

Jag är utbildad ingénieur en agriculture i Lille, med en masterexamen i jordbruksvetenskap med inriktning på växtskydd från det nederländska Wageningen. Jag disputerade 2006 vid Göttingens universitet i Tyskland med en avhandling om biologisk mångfald i jordbrukslandskapet. Sedan fortsatte jag med tvärvetenskaplig forskning om markanvändnings effekter på biologisk mångfald, livsmedelproduktion och ekosystemtjänster i tropiska områden.

2013 tillträdde jag en forskartjänst på CEC där jag sedan 2017 är professor i miljövetenskap.