Markku Rummukainen i regeringens klimatpolitiska råd

Markku Rummukainen. Foto.

Regeringen inrättar ett klimatpolitiskt råd med ledamöter som har vetenskaplig expertkunskap.

Det klimatpolitiska rådet har till uppgift att utvärdera hur regeringens samlade politik är förenlig med de klimatmål som riksdag och regering har beslutat. Myndigheten leds av en nämnd med åtta ledamöter, samt ett kansli som inrättas vid forskningsrådet Formas.

Ledamöter i Klimatpolitiska rådet

• Ingrid Bonde, ordförande, civilekonom.
  • Johan Kuylenstierna, vice ordförande, vd Stockholm Environment Institute och adjungerad professor i naturgeografi vid Stockholms universitet.
  • Tomas Kåberger, ledamot, professor i fysisk resursteori vid Chalmers tekniska högskola.
  • Åsa Löfgren, ledamot, docent och universitetslektor i nationalekonomi vid Göteborgs universitet.
  • Sverker Sörlin, ledamot, professor i miljöhistoria vid KTH.
  • Markku Rummukainen, ledamot, professor i klimatologi vid Lunds universitet och huvudsekreterare vid Formas.
  • Karin Bäckstrand, ledamot, professor i statskunskap vid Stockholms universitet.
  • Katarina Eckerberg, ledamot, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet.