Rapporten som överlämnades till kommunstyrelsen den 1 april är den andra sedan rådet bildades 2018. Rådet, som består av åtta forskare från Lunds Universitet och SLU Alnarp, meddelar att Lund har minskat sina utsläpp, men att många svåra hinder kvarstår.
– Lunds kommun har lyckats minska utsläppen i de områden där man har direkt rådighet, som i fjärrvärmen och den egna verksamheten. Men i transportsektorn ser vi inte en tillräckligt snabb minskning. Även i Lund som ligger i framkant måste takten öka för att nå de uppsatta målen, säger Roger Hildingsson, vice ordförande för Lunds kommuns klimatpolitiska råd.
Transporter står för största utsläppen
Transportutsläppen är idag den enskilt största utsläppskällan sedan el- och värmeproduktionen till stor dels gjorts fossilfri. Mellan 1990 och 2017 minskade transporternas utsläpp i Lund med tio procent, något som måste accelereras om kommunen ska nå sitt mål om åttio procent minskade utsläpp till år 2030.
– Om vi ser till biltrafiken så har personbilstrafiken minskat, dock inte alls så snabbt som behövs. Vi ser däremot att lastbilstrafiken ökar markant, vilket troligen beror på ökad konsumtion och nya köpmönster.
Rådet rekommenderar i rapporten att Lunds kommun utvecklar planeringen för ett transporteffektivt samhälle och stärker satsningarna på kollektivtrafik, cykel och gång kraftfullt, samtidigt som framkomligheten med bil begränsas. I rapporten ifrågasätts även beslutet att bygga en ny av- och påfart till E22 vid Ideon.
– Vi ställer oss frågande till om beslutet om E22-avfarten togs för tidigt. I linje med metodik från Trafikverket genomfördes först andra insatser som cykelvägar och en ”superhöger” vid Norra Ringen. Spårvägen bör även avlasta trafiken. Man borde ha utvärderat och inväntat resultaten av dessa insatser, särskilt som forskningen gång på gång visat att åtgärder som ökar tillgängligheten med bil leder till ökade trafikmängder.
Cykling har minskat
En annan insikt, som kan verka förvånande för lundabor, är att cyklingen i Lund minskat sedan 2010.
– Lunds kommun har lagt stora resurser på infrastruktur för kollektivtrafik och cykling men ändå minskar cyklandet. För att vända trenden behövs åtgärder som både gör cyklandet mer tilltalande, ökar framkomligheten och skapar attraktivare cykelmiljöer, och som gör bilfärder mindre attraktivt i tätort, till exempel genom höjda p-avgifter eller trängselskatter.
Rapporten lämnades över till kommunstyrelsen av av professor Lena Neij, ordförande i rådet, i samband med dess sammanträde på onsdagen den första april. Philip Sandberg (L) är kommunstyrelsens ordförande:
– För oss är rapporten ett värdefullt underlag för att prioritera rätt i vårt klimatarbete och nå önskvärda resultat. Dessutom är samarbetet med Lunds universitet och SLU Alnarp värdefullt då vi behöver arbeta ihop med olika samhällsaktörer om vi ska klara våra klimatmål.
Rapporten kan laddas ner från Lunds kommuns webbplats (PDF, 1,5 MB, ny flik)