Klimatvetenskapens relation till politiska processer

Jasmine Livingston. Foto.

Det är viktigt att vetenskapen är relevant för beslutsfattare, det menar CEC:s Jasmine Livingston i en aktuell avhandling.

Jasmine Livingston från CEC har skrivit en avhandling om kopplingen mellan politik och klimatvetenskap. Hon har studerat hur vetenskapliga experter vid FN:s klimatpanel IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) arbetar, både bakom och framför kulisserna.

– Forskare, inklusive forskare som skriver för IPCC, höjer allt mer sina röster för att tala om för beslutsfattare att klimatförändringarna är ett brådskande problem. Klimatförändringarna påverkar ekosystem och samhällen över hela världen och kräver nu drastiska och omedelbara förändringar av vårt sätt att leva och av våra samhällsstrukturer, säger Jasmine Livingston.

Jasmine menar att vetenskapen, genom att besvara direkta och aktuella frågeställningar, kan bli mer relevant för beslutfattare. IPCC:s specialrapport om 1,5-graders global uppvärmning är ett sådant exempel. Det var en rapport som världens beslutsfattare beställde från IPCC efter klimatavtalet i Paris. I arbetet med rapporten samlade IPCC för första gången sina tre arbetsgrupper i ett tvärvetenskapligt författarlag. De skulle bland annat  beskriva effekten av klimatförändringarna på ekosystem och samhällen vid 1,5 graders, respektive 2 graders uppvärmning.

– Den här specialrapporten kan visa sig bli betydelsefull när det gäller kopplingen mellan vetenskap och politik i framtiden. Som forskare tycker jag det är viktigt att förstå de politiska processerna, för att kunna se hur forskningen relaterar till den offentliga dagordningen, säger Jasmine Livingston.

Jasmine Livingston försvarar sin avhandling "Climate Science for Policy? The knowledge politics of the IPCC after Copenhagen" fredagen den 10 november kl 10 i Blå hallen, Ekologihuset, Sölvegatan 37 i Lund.

Avhandlingen på lu.se