Hjälp bina på rätt sätt, uppmanar forskarna.

En humla sitter i en blomma. Foto.
En drottning av ängshumla dricker nektar från en äppelblomma. Foto: Anna Persson.

Att abonnera på en bikupa är helt meningslöst om man vill göra en insats för biologisk mångfald. Om företag vill göra en insats för miljön borde de bidra till fler miljöer med vilda blommor istället. Det skriver fyra Lundaforskare, bland annat verksamma på Centrum för miljö- och klimatforskning, på DN Debatt.

Att abonnera på en bikupa, och placera den på taket eller i den nära omgivningen, har blivit ett trendigt sätt för många företag att engagera sig i, eller visa engagemang för, miljön. Men om syftet är att "hjälpa bina" och bidra till biologisk mångfald är detta en helt meningslös åtgärd, menar Anna Persson, forskare på Centrum för miljö- och klimatforskning (CEC) vid Lunds universitet, Lina Herbertsson, forskare på CEC och Biologiska institutionen i Lund, Maj Runlöf, forskare på Biologiska institutionen i Lund, och Sandra Lindström, forskare på Hushållningssällskapet.

Vill man ha honung och pollinering av trädgårdsväxter är det fint med en bikupa, men vill man gynna den biologiska mångfalden, kan det till och med vara negativt att placera ut bikupor. Det är bättre att odla blommor, säger Maj Rundlöf.

Honungsbin är inte hotade och behöver inte räddas, betonar forskarna. Att sätta ut bikupor med honungsbin kan förvärra situationen för de vilda biarter som finns, eftersom alla bin konkurrerar om samma mat.

Vill man verkligen göra en insats för biologisk mångfald och hjälpa vilda bin är det bättre att på olika sätt bidra till fler miljöer med vilda blommor, eftersom det bland annat är brist på mat som är ett hot för många arter, säger forskarna. Företagen skulle till exempel kunna sponsra etablering av ängar.

Debattartikeln på dn.se