Fortsatt stöd till ICOS för forskning om växthusgaser och klimatförändringar

Mätinstrument avtecknar sig mot en blå himmel. Foto.
Norunda mätstation. Foto: Anders Båth.

Vetenskapsrådet har beviljat 10 miljoner kronor per år under perioden 2021–2024 till fortsatt finansiering av forskningsinfrastrukturen ICOS Sweden. Genom mätstationerna genereras kunskap om växthusgaser, klimatförändringar, kolsänkor och kolkällor som är av stor betydelse för att kunna uppfylla Parisavtalet samt FN:s och EU:s mål för hållbar utveckling, säger föreståndaren för ICOS Sweden, Maj-Lena Linderson.

ICOS är en europeisk forskningsinfrastruktur vars övergripande mål är att stödja forskning för att förstå jordsystemet. Detta för att skapa ny kunskap som kan bidra till åtgärder för att begränsa klimatpåverkan. Rent praktiskt handlar det om ett nätverk av mätstationer avsedda för långtidsstudier av såväl landbaserade ekosystem som marina miljöer och hur dessa fungerar som sänkor eller källor för växthusgaser.

ICOS i Sverige – ICOS Sweden – omfattar sex ekosystemstationer som mäter växthusgasflöden direkt över specifika ekosystem, samt tre atmosfärstationer som mäter koncentrationer i atmosfären. Stationerna finns från Abisko i norr till Skåne i söder. Dessutom finns en marin station utanför Gotland för mätningar i Östersjön och ytterligare en mätstation för Östersjön är under introduktion, denna kommer att vara mobil och kopplad till en färja i kommersiell trafik.
Lunds universitet ansvarar för driften av fyra av ICOS Swedens mätstationer förlagda till två platser, Norunda utanför Uppsala och Hyltemossa strax söder om Perstorp. Mätstationerna är kombinerade ekosystem- och atmosfärstationer utrustade med instrument som mäter både växthusgaser och meteorologi samt ett antal karakteristika för växter och markyta.

Föreståndare för ICOS Sweden är Maj-Lena Linderson, forskare och universitetslektor vid Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap vid Lunds universitet samt knuten till Centrum för miljö- och klimatforskning, CEC.

– Vi är glada att få fortsatt förtroende från Vetenskapsrådet att driva vår verksamhet. Det är mycket viktigt för forskningen att ha tillgång till kontinuerliga mätningar av hög kvalitet och som genomförs på ett likvärdigt sätt vid alla stationer så att informationen är jämförbar över nationsgränser och mellan olika miljöer. ICOS-mätningarna i Norden är särskilt viktiga i sammanhanget eftersom klimatförändringen här sker ovanligt snabbt. Miljöerna är dessutom känsliga och därmed särskilt utsatta, säger hon.

Utöver Lunds universitet ingår också Sveriges lantbruksuniversitet, Göteborgs universitet, Uppsala universitet och Polarforskningssekretariatet i ICOS Sweden, och som ny medlem, SMHI.

Ett stort antal forskare, både nationella och internationella, använder sig av ICOS infrastruktur och den information som genereras. Det handlar dels om fältförsök som görs i direkt anslutning till någon av ICOS Swedens mätstationer, men också om att få tillgång till den data som är reslutatet av olika mätningar.

ICOS

ICOS RI – Integrated Carbon Observation System Research Infrastructure – är en europeisk forskningsinfrastruktur med syfte att observera och förstå Europas växthusgasbalans. ICOS RI driver över 130 mätstationer i 12 länder.

ICOS Sweden är Sveriges bidrag till ICOS RI och har status som nationell forskningsinfrastruktur. ICOS finansieras av Vetenskapsrådet tillsammans med de universitet och institut som ingår i nätverket. ICOS Sweden samordnas från Lunds universitet. Här finns också ICOS dataportal, Kolportalen, som drivs av Sverige och Nederländerna.

ICOS RI:s webbplats
ICOS Swedens webbplats