Edith är framtidens forskningsledare

Edith Hammer. Foto.
Edith Hammer är en av tjugo unga forskare som utsetts till Framtidens forskningsledare av Stiftelsen för strategisk forskning. Foto: Inger Ekström.

Edith Hammer vid CEC och Biologiska institutionen har utsetts till Framtidens forskningsledare av Stiftelsen för strategisk forskning. Hon är en av tjugo forskare som får 12 miljoner kronor av stiftelsen för att under fem år arbeta med ett forskningsprojekt.

Edith Hammers projekt handlar om att utveckla ett jordchip, ett mikrochip, för att förstå hur koldioxid tas upp och lagras i marken. I sin forskning undersöker hon bland annat hur olika jordbruksmetoder påverkar mikroorganismerna i jorden samt markens förmåga att lagra kol. På sikt är målet att kunna ge konkreta tips och rekommendationer om vilken jordbruksmetod som är bäst lämpad att använda med tanke på pågående klimatförändringar så att så mycket kol som möjligt stannar i marken.

Sammanlagt fick Stiftelsen för strategisk forskning in 227 ansökningar till Framtidens forskningsledare generation 7. Av dessa valdes tjugo personer ut, hälften män och hälften kvinnor. Under en femårsperiod får de tolv miljoner kronor vardera till sina projekt. De får också delta i ett ledarskapsprogram. Målet är att ge unga forskare chansen att utvecklas och bli framtidens ledare inom akademisk eller industriell forskning i Sverige.

Förutom Edith Hammer har tre till forskare vid Lunds universitet utsetts till framtidens forskningsledare: Maria Messing, Emma Söderberg och Per Augustsson. Deras forskningsprojekt handlar om hur nanodesign möter organisk kemi för grönare katalysatorer, adaptiva utvecklingsverktyg samt akustisk gradientfokusering för separation av biopartiklar.