Climathon ska minska plastproblem

Många ihoppressade plastflaskor. Foto.

26–27 oktober arrangeras Climathon i Lund, en global 24-timmars klimatförändrings-hackathon som sker samtidigt i över 100 städer runt om i världen. Lösningarna som arbetas fram fokuserar på att minska plastens klimatpåverkan.

Studenter, forskare, entreprenörer och andra intresserade kommer att ägna ett helt dygn åt innovativa klimatlösningar. I grupper ska nya produkter, affärsmodeller eller andra innovationer diskuteras och pitchas för en erfaren jury som väljer ut ett vinnande förslag. Målsättningen är att flera av idéerna ska kunna bli verkliga inom ramen för de deltagande organisationernas verksamheter.

En av de forskare från Lunds universitet som deltar i Climathon är Rajni Hatti-Kaul, professor i bioteknik och ledare för STEPS, som bedriver forskning om framtidens hållbara plaster.
– Oftast kommer bra lösningar fram genom samarbete mellan människor med olika kompetenser och idéer, som är utanför boxen. Jag ser fram emot att se mycket engagemang och många olika lösning under Climathon.

Finns det någon optimal lösning för att minska problemen från fossilt kol i plast? Är det mer biobaserad plast, ökad återvinning, minskad användning eller något annat?
– Det är en kombination av allt, säger Rajni. Det är bra om man kan minska användningen av engångsplaster, att slänga bort plast efter en användning är slöseri med resurser. För ökad återvinning behöver man tillverka plaster med bättre egenskaper och det behövs bra infrastruktur för att främja återvinningen. Under Climathon skulle jag vilja se förslag på lösningar för cirkulära materialflöden, affärsmodeller som främjar efterfrågan på återvunnen plast och design för bättre återvinning av plast.

Climathon är ett samarbete mellan Lunds kommun, Lunds Renhållningsverk, Climate-KIC, Lunds universitet, Sysav och Ideon Innovation.

Om forskningsprogrammet STEPS på biotek.lu.se

Om Climathon i Lund på climate-kic.lu.se

Olof Blomqvist, projektkoordinator Climate-KIC vid Lunds universitet
olof [dot] blomqvist [at] cec [dot] lu [dot] se (olof[dot]blomqvist[at]cec[dot]lu[dot]se)