The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Mark Brady. Photo.

Mark Brady

Policy officer

Mark Brady. Photo.

Vikten av att synas - nya verktyg för att värdera ekosystemtjänster

• Mark Brady
  • Ida Lovén
  • Fredrik Wilhelmsson

Summary, in Swedish

Ekosystemtjänster är alla nyttor som ett fungerande ekosystem ger människan. Att bevara jordbruksmarkens ekosystemtjänster kan vara kostsamt för jordbrukare och då krävs det att de nyttor som tjänsterna ger syns och att bevarandet av ekosystemtjänster är lönsamt. Vi har utvecklat verktyg för att kvantifiera och värdera ekosystemtjänster. Vi presenterar dessa verktyg och visar att:
- När det blir lättare att se hur ekosystemtjänster kan bidra till ökad nytta kommer ekosystemtjänster att bevaras i större utsträckning.
- Både jordbrukare och samhället kan vinna på att bevara jordbruksmarkens ekosystemtjänster.
- Samhällets välfärd ökar då jordbrukets negativa miljöpåverkan minskar.

Department/s

• Biodiversity and Conservation Science
  • Centre for Environmental and Climate Science (CEC)
  • BECC: Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate