Potatisprojekt får finansiering

Deltagare i en föreläsningssal. Foto,

Johanna Alkan Olsson från CEC, Lunds Universitet lyckades med hjälp av en lysande presentation ta hem 5.000 euro för sitt projekt om algoritmisk potatisodling på Climate-KIC Nordics Ideation Day 27/1.

Projektet ska skapa en metod för lantbrukare för att bättre kunna hantera utbrott av bladmögel på potatisplantor, ett problem som kommer att bli mer vanligt med ett förändrat klimat.

Detta var den andra Climate-KIC Nordic Ideation Day någonsin och den hölls på DTU Skylab 27/1 2017. Inte mindre än 59 idéer hade anmälts i förväg. Utifrån dessa hade lite mer än en tredjedel (23)  valts ut och fick presentera sina Projektidéer på evenemanget. I slutändan belönades 16 projekt med antingen 5.000 eller 10.000 euro. Climate-KIC:s Ideation Day finansierar nya innovative idéer med seed-projektfinansiering. Själva besluten tas, och meddelas, samma dag på själva evenemanget.

De övriga forskarna som är involverade i potatisprojektet är Veiko Lehsten från Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, Lunds Universitet och Laura Grenville-Briggs från Institutionen för växtskyddsbiologi, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU).

Climate-KIC:s webbplats