Argument för mer ekosystemtjänster

Grusväg mellan gula rapsfält. Foto.

Anna Persson, forskare på CEC är en av författarna av en ny publikation från Naturvårdsverket ”Argument för mer ekosystemtjänster”.

Från rapporten; Ekosystemtjänster är grunden i människans välfärd, ändå är tjänsterna ofta osynliga i flera samhällsbeslut. Den här rapporten innehåller statistik, studier och forskning som visar hur ekosystemtjänster bidrar till människors välfärd och välbefinnande. Naturvårdsverkets ambition är att rapportens innehåll inspirerar fler att börja se och räkna med ekosystemtjänster när planer, strategier, investeringar och beslut ska tas. Ambitionen är också att alla ska kunna tillgodogöra sig rapportens innehåll, även personer som inte arbetar med miljöfrågor.

Argumenten är indelade i fyra teman: Vatten i stad och landskap, Nyttoorganismer, Människors hälsa samt Klimatpåverkan och anpassning. Argumenten beskrivs, i den mån det är möjligt, med verkliga exempel. Dessutom finns beskrivning av ekosystemens många olika funktioner.

Rapporten har tagits fram inom ett regeringsuppdrag om en kommunikationssatsning för ekosystemtjänster. Satsningen ska bidra till att nå etappmålet inom miljökvalitetsmålen, som innebär att betydelsen av biologisk mångfald och värdet av ekosystemtjänster ska tas med i viktiga beslut i samhället senast 2018.

Flera av de studier som rapporten bygger på är gjorda av forskare knutna till CEC och Biologiska institutionen på Lunds universitet. Juliana Dänhardt, CEC, är en av kvalitetsgranskarna av rapporten. Rapporten skrevs under Annas anställning på Ekologigruppen och gjordes på uppdrag av Naturvårdsverket.

Rapporten på naturvardsverket.se